A BME Solar Boat Team

Tudj meg mindent a csapatról!


Bemutatkozás

2014-ben nem csak megszületett, de a megvalósítás útján is elindult egy újabb álom. Három BME-s gépészmérnök hallgató életre hívott egy újabb versenycsapatot, mely az addigiaktól eltérően szakított az autó és motortervezési szokásokkal, és egy kizárólag napenergiával működő, ember által vezetett, teljesen elektromos hajtású hajó tervezésébe kezdett. Ma már tudjuk, hogy mindez nem csak álom volt, hanem a BME Solar Boat Team kezdete.

2016-ra elkészült Rosana, a Csapat első versenyhajója, mellyel a kitűzött céloknak megfelelően tavaly nyáron két nemzetközi versenyen is megmérethette magát a Csapat. Azonban idáig hosszú út vezetett. Három éve a tagtoborzást követően elkezdett összeállni a BME Solar Boat Team. Az alapítókhoz elsőként három mechatronikai mérnök, valamint további tíz gépészmérnök hallgató csatlakozott, így elkezdődhetett a tervezés első fázisa. Feladatuk az elektronikai rendszerek szoftveres támogatásának, illetve a hajótest gyártástechnológiájának kialakítása, a CFD szimulációk elkészítése, valamint a kormányzási és a hajtásrendszerek kidolgozása volt.

Ezt követően négy Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karról érkező hallgatóval bővült a Csapat. Munkájuk részeként megvalósításra került a hajótest, a hydrofoil, illetve a megfelelő szállítókocsi, a hajó közúti mozgatásához. A hajó elektronikai rendszerének tervezésében és megvalósításában, így az akkumulátor és a napelem rendszeren, a teljesítményelektronikai berendezéseken, valamint a villamos hajtáson a Villamosmérnöki és Informatikai Karról további három hallgató dolgozott. Végül, de nem utolsó sorban a kezdő Csapat négy Gazdaság- és Társadalomtudományi és egy újabb Gépészmérnöki Kari hallgatóval lett teljes. Innentől vehette kezdetét az igazi munka, melyben a hajó tervezés és kivitelezése mellett nagy szerepet kapott a BME Solar Boat Team arculat kialakítása, valamint a jövőbeni támogatók és segítők felkeresése. Ugyanis ahhoz, hogy az álomból valóság lehessen el kellett érni, hogy ne csak a Csapat, de mások is higgyenek a BME Solar Boat Team megvalósíthatóságában, megvalósításában.

Két év munkáját követően 2016 júniusában elkészült a BME Solar Boat Team első saját tervezésű hajója, Rosana. 2016 júliusában a kitűzött céloknak megfelelően a hollandiai Dutch Solar Challenge Világbajnokságon a hajó sikeresen vízre került, a Csapat kvalifikálta magát az Amszerdamtól Leeuwardenig tartó versenyen. A nyolc napos megmérettetés Frízföld belföldi csatornáin zajlott, több gyorsasági futamból és hosszútávú versenyből állt, melyeken elsősorban a hajó tesztelésére került a hangsúly. Így helyezést ugyan nem szerzett a Csapat, de különdíjjal tüntették ki a BME Solar Boat Teamet.

A célok teljesülésének következő állomása Monte- Carlo volt, ahol ugyancsak 2016 júliusában került megrendezésre a Monaco Solar Boat Challenge bajnokság. A három napos, monte-carlói kikötőben tartott eseményen szlalom verseny, gyorsasági futam, valamint körverseny képezte a teljesítendő feladatok sorát. A körülmények adta pozitív lehetőségeken túl, a korábbi hollandiai futamon szerzett tapasztalatok birtokában a BME Solar Boat Team sikeresen, 7. helyezettként zárta a bajnokságot.

A megalakulás óta eltelt két évben a projekthez számos hallgató csatlakozott. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem négy karáról (GPK, GTK, KJK, VIK) közel negyvenöt hallgató működött közre az első hajó tervezésében és továbbfejlesztésében, valamint a jövőbeni célkitűzéseknek megfelelően a második hajó tervezésében. Az első hajó tökéletesítése és a második hajó tervezése mellett, a BME Solar Boat Team további célja, hogy a projekt képessé váljon felhívni a figyelmet a megújuló energia felhasználási lehetőségeire. Egy olyan tudásbázis és infrastruktúra kialakítása, ami alkalmas lehet több generáción át újabb és újabb hallgatók bevonására az elektromos járműépítésbe, kiváltképpen a Magyarországon még gyerekcipőben járó napelemes hajóépítésbe.


Tapasztalatok

A BME Solar Boat Team olyan mérnökhallgatókból áll, akiket a közös munkavégzés és az egyetemen felüli szakmai tevékenységek motiválnak; tudásukat mind elméleti, mind gyakorlati ismeretekkel kívánják tovább mélyíteni. A csapat tagjainak eddigi tevékenységei is ezt igazolják; versenyeken és különböző projektekben igyekeztek bővíteni ismereteiket. Néhány példa a hallgatók munkáira:

Elért eredmények

  • UniTech – CLAAS Mérnökverseny; járműtervezés és építés; második helyezés

  • Von Karman Institut robotrepülő építő verseny

  • RobonAut verseny

  • Shell Eco-Marathon járműépítő verseny (gazdasági és marketing feladatok)

  • Monaco Solar Boat Challenge 206 - 7. helyezés

  • Dutch Solar Challenge 2016 - különdíj

  • GTE Ma-Tech Techtogether mérnökverseny 2017 - 2. helyezés

A jelen tervezési és építési feladatai mellett a jövőre is figyelmet fordítunk - versenycsapatunkat hosszú távú céllal hoztuk létre; reményeink szerint kezdeményezésünkkel egy olyan tudásbázis és infrastruktúra jön létre, melyre építve éveken keresztül működik majd a csapat, a mérnökhallgatók újabb és újabb generációját bevonva az elektromos járműépítés világába.